Skupinska mobilnost učečih se odraslih klekljaric Eksperimentalne skupine Čipkarske šole Idrija na Dunaju
Po izvedenih dveh srečanjih na daljavo, preko aplikacije Zoom, so se na Gregorjevo članice Eksperimentalne skupine Čipkarske šole Idrija skupaj z mentoricami odpravile na skupinsko mobilnost Erasmus+ v Avstrijo.
Mentorici Maja in Stana sta pripravili program strokovnih vsebin skupaj z gostiteljsko organizacijo Verein Klöppeln und Textile Spitzenkunst in Österreich.
Potovale so z manjšim avtobusom, kjer je ob klepetu čas hitro minil. Na poti proti Dunaju so se ustavili na sedežu združenja v mestu Wiener Neustadt , kjer so jim njihove članice predstavile delovanje avstrijskega združenja klekljaric in pripravile razstavo avstrijskih čipk, vzorcev in literature.
Srečanje in skupne aktivnosti v naslednjih dneh so pripomogle k vzpostavitvi mednarodnega sodelovanja z avstrijskimi klekljaricami ter k razvijanju in vzdrževanju dolgoročnega partnerstva.
Sledeči dnevi so bili polni zanimivosti, ogledov, učenja, raziskovanja in spoznavanja, posebno pozornost so namenile klekljanim čipkam.
Obiskale so šolo KunstModeDesign Herbststrasse, ki ponuja različne izobraževalne programe s področja oblikovanja, mode, umetnosti in obrti. Ta šola naj bi bila naslednica K.K. Zentralspitzenkurz in K.K. Kunststickereischule. Ogledale so si tudi več katalogov klekljanih čipk iz 2.pol. 19.st., ki jih šola hrani.
Muzej uporabne umetnosti MAK je je eden najpomembnejših tovrstnih muzejev na svetu.
Del stalne zbirke razstave »Renesansa, barok, rokoko« so čipke in beneško steklo iz različnih obdobij iz vse Evrope. Zbirka čipk in zbirka steklenih izdelkov, zlasti beneškega stekla, velja za eno najboljših in najrazličnejših na svetu. Že v obdobju baroka je bilo beneško steklo še posebej cenjeno, moški in ženske pa so za razkošno čipkasto dekoracijo, ki jo je zahtevala moda, zapravljali ogromne vsote. Ta predstavitev steklarstva in čipkarstva ne temelji le na umetnostnozgodovinskih merilih, temveč tudi na vizualnih učinkih materialov – njihovi “prosojnosti”, občutljivosti materiala in virtuoznosti obrti, ki je bila vključena v njihovo izdelavo, kar je danes morda vidik, ki vzbuja največ občudovanja (Angela Völker, kustosinja zbirke tekstilij in preprog MAK v fazi ponovne postavitve stalne zbirke MAK v začetku devetdesetih let 20. stoletja). Poleg stalnih zbirk je pozornost vzbudil Oblikovalski laboratorij MAK, razstava ki prikazuje številne načine, kako lahko oblikovanje prispeva k pozitivnim spremembam. Več kot 500 predmetov in orodja, znanstvene raziskave in tehnologije predstavljajo alternativne poti za naš vsakdanji življenjski slog in prikazujejo pristope za trajnostno preoblikovanje naših načinov proizvodnje, življenjskih slogov, navad in sistemov.
Posebna poslastica je bil ogled arhivskih depojev s klekljanimi čipkami v spremstvu kustosa dr. Huberta Weitensfelderja v Technisches Museum Wien (Tehnični muzej Dunaj). Arhivi vsebujejo približno štiri kilometre polic zgodovinsko pomembnega izvornega gradiva in več kot milijon posameznih predmetov. En majhen delček te bogate zbirke so si ogledale tudi udeleženke mobilnosti. Številne tkanine in seveda klekljane čipke so jih pustile odprtih ust. Tudi čipke poimenovane vejevke, datirane iz leta 1822, in so najstarejše v njihovem muzeju, ki so evidentirane kot čipke »Von Idria in Krain«.
Umetnost izdelave steklenih lestencev so si skupaj z umetnico Evo Petrič ogledale v steklarski delavnici Lobmeyr. Eva Petrič, ki pogosto sodeluje tudi z Čipkarsko šolo Idrija in učečimi se odraslimi, združenimi v eksperimentalni klekljarski skupin, je skupaj z njimi razvila posebne lestence, ki vsebujejo vgravirane motive idrijske čipke. Družinsko podjetje obstaja že 200 let in njihove lestence najdemo v eminentnih prostorih po celem svetu.
Učeča se odrasla članica eksperimentalne klekljarske skupine, ki je po izobrazbi likovna pedagoginja, je za udeleženke mobilnosti pripravila predstavitev Dunajske secesije in njenih vodilnih predstavnikov, tudi Jožeta Plečnika. Dunajska secesija in dela njenih talentiranih umetnikov, slikarjev, kiparjev, oblikovalcev, obrtnikov in arhitektov so udeleženke navdušila ob opazovanju na sprehodih po mestu, prepoznavna dela Gustava Klimta je opaziti na vsakem koraku.
Posebno pozornost, ogled hiše in razstave so udeleženke namenile Friedrichu Hundertwasserju. Tudi njega je navdušila dunajska secesija, iz katere je razvil svoj edinstven slog, ki preprosto navdušuje.
Seveda so udeleženke obiskale Štefanovo katedralo v središču Dunaja, kjer je še vedno na ogled Korona vrtnica, asemblaž umetnice Eve Petrič, katere pomemben del avtorskih klekljanih čipk so prispevale prav članice Eksperimentalne klekljarske skupine Čipkarske šole Idrija. Poseben je občutek, ko se zaveš, da so prav naše idrijske čipke na ogled na tako eminentni lokaciji in jih je v treh letih lahko videlo na stotisoče ljudi.
Na poti domov mimo Gradca čez Avstrijsko Koroško so se udeleženke ustavile na obisku pri vrstnicah, klekljaricah, ki so se udeležile tečaja v Tainachu. Prijetno skupno druženje ter izmenjava znanja je še dodatno obogatilo aktivnosti skupinske mobilnosti odraslih učečih se oseb. Spletla so se nova poznanstva in seveda je sledilo povabilo za obisk v Idriji.
Posebna pozornost je bila namenjena udeleženkam z manj priložnostmi. Uporabili smo mehanizem EU, ki namenja posebna sredstva prav zato, da se mobilnosti lahko udeležijo tudi osebe, ki bi jim bila sicer udeležba močno otežena, ali pa sploh onemogočena.
V anketi po izvedeni skupinski mobilnosti so odrasle učeče se osebe izpostavile:
- odlično organizacijo in izkušnjo zelene mobilnosti.
- dostopnost do vsebin, ki za običajne obiskovalce niso dostopne.
- pozitivna izkušnja sodelovanja, druženja in skupnega učenja o zgodovini čipkarstva z vrstnicami iz Avstrije.
- uporabo aplikacij, ki pomagajo premeščanju jezikovnih ovir in na ta način omogočajo boljšo izkušnjo mobilnosti.
- nadgradnjo osebnih in strokovnih kompetenc, boljše poznavanje dediščine čipkarstva v enotnem evropskem prostoru.