Mednarodne mobilnosti strokovnega osebja in odraslih učečih

V Čipkarski šoli Idrija smo projekt izvajanja Erasmus+ mednarodnih mobilnosti strokovnega osebja in odraslih učečih se oseb, ki je potekal od 1. 6. 2023 do 31. 8. 2024, poimenovali »Čipkasta okna v svet«.

Načrtovane in izvedene projektne aktivnosti so bile namenjene doseganju ciljev Erasmus+ načrta:

  • izboljšati kakovost neformalnega izobraževanja odraslih.
  • načrtno vključevati zaposlene in učeče se odrasle v mednarodne aktivnosti.
  • vzpostaviti mreženje z organizacijami, ki se v evropskem prostoru ukvarjajo s čipkarstvom.

V nadaljevanju podrobneje predstavljamo izvedene aktivnosti.

Vzorček za klekljanje »Čipkasto okno v svet«

Med izvajanjem Erasmus+ učnih mobilnosti vedno postavljamo v ospredje razmišljanja in iskanje rešitev, da bi z doseženimi učnim izidi kar največ doprinesli k izboljšanju kakovosti ponudbe izobraževanja odraslih v Čipkarski šoli Idrija ter tudi ostalih učečih se odraslih, ki jih zanima klekljanje.

Zato med projektne aktivnosti vključujemo tudi bogatitev zakladnice vzorcev za učenje klekljanja. V okviru projekta Čipkasta okna v svet, smo za vas pripravili vzorček, na katerem si lahko sklekljate svoje čipkasto okno, in video posnetek z navodili za izdelavo.

Vzorček »Čipkasta okna v svet« in video posnetek klekljanja vzorčka sta dostopna preko povezave https://www.cipkarskasola.si/video-tutorial-cipkasta-okna-v-svet/

Skupinska mobilnost učečih se odraslih klekljaric Eksperimentalne skupine Čipkarske šole Idrija na Dunaju

Po izvedenih dveh srečanjih na daljavo, preko aplikacije Zoom, so se na Gregorjevo članice Eksperimentalne skupine Čipkarske šole Idrija skupaj z mentoricami odpravile na skupinsko mobilnost Erasmus+ v Avstrijo.

Mentorici Maja in Stana sta pripravili program strokovnih vsebin skupaj z gostiteljsko organizacijo Verein Klöppeln und Textile Spitzenkunst in Österreich.

Potovale so z manjšim avtobusom, kjer je ob klepetu čas hitro minil. Na poti proti Dunaju so se ustavili na sedežu združenja v mestu Wiener Neustadt , kjer so jim njihove članice predstavile delovanje avstrijskega združenja klekljaric in pripravile razstavo avstrijskih čipk, vzorcev in literature.

Srečanje in skupne aktivnosti v naslednjih dneh so pripomogle k vzpostavitvi mednarodnega sodelovanja z avstrijskimi klekljaricami ter k razvijanju in vzdrževanju dolgoročnega partnerstva.

Sledeči dnevi so bili polni zanimivosti, ogledov, učenja, raziskovanja in spoznavanja, posebno pozornost so namenile klekljanim čipkam.

Obiskale so šolo KunstModeDesign Herbststrasse, ki ponuja različne izobraževalne programe s področja oblikovanja, mode, umetnosti in obrti. Ta šola naj bi bila naslednica K.K. Zentralspitzenkurz in K.K. Kunststickereischule. Ogledale so si tudi več katalogov klekljanih čipk iz 2.pol. 19.st., ki jih šola hrani.

Muzej uporabne umetnosti MAK je je eden najpomembnejših tovrstnih muzejev na svetu.

Del stalne zbirke razstave »Renesansa, barok, rokoko« so čipke in beneško steklo iz različnih obdobij iz vse Evrope. Zbirka čipk in zbirka steklenih izdelkov, zlasti beneškega stekla, velja za eno najboljših in najrazličnejših na svetu. Že v obdobju baroka je bilo beneško steklo še posebej cenjeno, moški in ženske pa so za razkošno čipkasto dekoracijo, ki jo je zahtevala moda, zapravljali ogromne vsote. Ta predstavitev steklarstva in čipkarstva ne temelji le na umetnostnozgodovinskih merilih, temveč tudi na vizualnih učinkih materialov – njihovi “prosojnosti”, občutljivosti materiala in virtuoznosti obrti, ki je bila vključena v njihovo izdelavo, kar je danes morda vidik, ki vzbuja največ občudovanja (Angela Völker, kustosinja zbirke tekstilij in preprog MAK v fazi ponovne postavitve stalne zbirke MAK v začetku devetdesetih let 20. stoletja). Poleg stalnih zbirk je pozornost vzbudil Oblikovalski laboratorij MAK, razstava ki prikazuje številne načine, kako lahko oblikovanje prispeva k pozitivnim spremembam. Več kot 500 predmetov in orodja, znanstvene raziskave in tehnologije predstavljajo alternativne poti za naš vsakdanji življenjski slog in prikazujejo pristope za trajnostno preoblikovanje naših načinov proizvodnje, življenjskih slogov, navad in sistemov.

Posebna poslastica je bil ogled arhivskih depojev s klekljanimi čipkami v spremstvu kustosa dr. Huberta Weitensfelderja v Technisches Museum Wien (Tehnični muzej Dunaj). Arhivi vsebujejo približno štiri kilometre polic zgodovinsko pomembnega izvornega gradiva in več kot milijon posameznih predmetov. En majhen delček te bogate zbirke so si ogledale tudi udeleženke mobilnosti. Številne tkanine in seveda klekljane čipke so jih pustile odprtih ust. Tudi čipke poimenovane vejevke, datirane iz leta 1822, in so najstarejše v njihovem muzeju, ki so evidentirane kot čipke »Von Idria in Krain«.

Umetnost izdelave steklenih lestencev so si skupaj z umetnico Evo Petrič ogledale v steklarski delavnici Lobmeyr.  Eva Petrič, ki pogosto sodeluje tudi z Čipkarsko šolo Idrija in učečimi se odraslimi, združenimi v eksperimentalni klekljarski skupin, je skupaj z njimi razvila posebne lestence, ki vsebujejo vgravirane motive idrijske čipke. Družinsko podjetje  obstaja že 200 let in njihove lestence najdemo v eminentnih prostorih po celem svetu.

Učeča se odrasla članica eksperimentalne klekljarske skupine, ki je po izobrazbi likovna pedagoginja, je za udeleženke mobilnosti pripravila predstavitev Dunajske secesije in njenih vodilnih predstavnikov, tudi Jožeta Plečnika. Dunajska secesija in dela njenih talentiranih umetnikov, slikarjev, kiparjev, oblikovalcev, obrtnikov in arhitektov so udeleženke navdušila ob opazovanju na sprehodih po mestu, prepoznavna dela Gustava Klimta je opaziti na vsakem koraku.

Posebno pozornost, ogled hiše in razstave so udeleženke namenile Friedrichu Hundertwasserju. Tudi njega je navdušila dunajska secesija, iz katere je razvil svoj edinstven slog, ki preprosto navdušuje.

Seveda so udeleženke obiskale Štefanovo katedralo v središču Dunaja, kjer je še vedno na ogled Korona vrtnica, asemblaž umetnice Eve Petrič, katere pomemben del avtorskih klekljanih čipk so prispevale prav članice Eksperimentalne klekljarske skupine Čipkarske šole Idrija. Poseben je občutek, ko se zaveš, da so prav naše idrijske čipke na ogled na tako eminentni lokaciji in jih je v treh letih lahko videlo na stotisoče ljudi.

Na poti domov mimo Gradca čez Avstrijsko Koroško so se udeleženke ustavile na obisku pri vrstnicah, klekljaricah, ki so se udeležile tečaja v Tainachu. Prijetno skupno druženje ter izmenjava znanja je še dodatno obogatilo aktivnosti skupinske mobilnosti odraslih učečih se oseb. Spletla so se nova poznanstva in seveda je sledilo povabilo za obisk v Idriji.

Posebna pozornost je bila namenjena udeleženkam z manj priložnostmi. Uporabili smo mehanizem EU, ki namenja posebna sredstva prav zato, da se mobilnosti lahko udeležijo tudi osebe, ki bi jim bila sicer udeležba močno otežena, ali pa sploh onemogočena.

V anketi po izvedeni skupinski mobilnosti so odrasle učeče se osebe izpostavile:

  • odlično organizacijo in izkušnjo zelene mobilnosti.
  • dostopnost do vsebin, ki za običajne obiskovalce niso dostopne.
  • pozitivna izkušnja sodelovanja, druženja in skupnega učenja o zgodovini čipkarstva z vrstnicami iz Avstrije.
  • uporabo aplikacij, ki pomagajo premeščanju jezikovnih ovir in na ta način omogočajo boljšo izkušnjo mobilnosti.
  • nadgradnjo osebnih in strokovnih kompetenc, boljše poznavanje dediščine čipkarstva v enotnem evropskem prostoru.

 

Sledenje na delovnem mestu v Italiji

Strokovni delavki Sonja in Meta sta se odločili za zeleno potovanje, zato sta na poti uporabljali zgolj javna prevozna sredstva. Že med pripravami na pot sta se dogovorili, da bosta v luči diseminacije projektnih rezultatov  in osveščanja javnosti glede vsebin Zeleni Erasmus+ posneli poučen video o potovanju, ki bo vseboval nasvete, kako potovati zeleno.

Iz Idrije do Trsta sta si prevoz delili z drugimi potniki, s katerimi sta skupaj potovali v kombiju. Nadaljevali sta z vlaki Intercity in Freccia Rossa do Napolija. V Napoliju sta za transferje uporabljali metro in lokalne vlake, prav tako sta se z vlakom odpeljali v Isernio in se na enak način vračali domov.

Za ogled videa o zelenem potovanju kliknite na povezavo:

 

Aktivnosti učne mobilnosti so se izvajale v Italiji, pri organizaciji gostiteljici Associazione Tombolo Napoletano, določene skupne aktivnosti tudi v sodelovanju z organizacijo L’ Associazione di Promozione Sociale “Il Merletto di Isernia, L’Arte nelle Mani”.

 

Associazione TOMBOLO NAPOLETANO iz Napolija, je manjše združenje klekljaric, ki se dobivajo v skupnem prostoru, kjer hranijo tudi primerke njihovih tipičnih čipk. Vodi jih gospa Filomena Renzi, ki tudi poučuje. Trenutno jih skupne ure klekljanja obiskuje nekaj čez 20. S strani države ali lokalne skupnosti niso sofinancirani, njihovi prihodki so odvisni od članarine, prostovoljnih prispevkov in prodaje knjig, ki jih je prav tako izdala Filomena Renzi.

Zanimivo je, da ima gospa precej podoben način poučevanja kot ga imajo v Čipkarski šoli Idrija, le v precej manjšem obsegu. Izrazili so interes za nadaljnje sodelovanje, razvijali so idejo o klekljanju istega vzorčka.

 

L’ Associazione di Promozione Sociale “Il Merletto di Isernia, L’Arte nelle Mani” iz Isernije, je združenje, ki je obudilo klekljanje med pandemijo covida-19. Klekljaricam in ostalim združenje pomeni simbol upanja, povezanosti, tradicije in tudi uspeha, saj v mali muzej, ki ga imajo, privabijo impresivno število turistov. Združenje deluje na ljubiteljski ravni, imajo pa podporo (moralno in finančno) s strani župana, lokalne oblasti in lokalne skupnosti. Izkazali so velik interes za nadaljnje sodelovanje. Po izvedeni učni mobilnosti so junija 2024 obiskali Festival idrijske čipke in so pripravljeni sprejeti tudi udeležence skupinske mobilnosti v naših naslednjih projektih.

 

Učna mobilnost sledenja na delovnem mestu strokovnih delavk iz Čipkarske šole Idrija je bila v Napoliju in Iserniji zelo odmevna, tudi s strani lokalnih medijev zelo dobro pokrita.

Izpostavljeni učni izidi strokovnih delavk po izvedeni učni mobilnosti v Italijo:

  • krepitev osebnih in strokovnih kompetenc,
  • vključitev zelenih praks in promocija zelenega potovanja,
  • krepitev jezikovnih kompetenc (angleški in italijanski jezik),
  • krepitev medkulturnih kompetenc,
  • krepitev digitalnih kompetenc.

 

Sledenje na delovnem mestu na Malti

Strokovna delavka Daša se je v okviru aktivnosti sledenja na delovnem mestu izbrala Malto, ki skupaj z Gozom predstavlja pomembno skupno evropsko dediščino na področju klekljarstva.

Tam je spremljala gospo Annamario Gatt, ki je zaposlena kot kurator kostumov in tekstilij v Inquisitor’s palace, ki deluje kot narodni etnološki muzej v okviru Heritage Malta, nacionalne agencije za muzeje in kulturno dediščino in ki ji je odprla vrata v svet čipkarstva na malteških otokih. Skupaj sta si v treh dneh gostovanja ogledali kar nekaj muzejskih zbirk ročno klekljane čipke, na katerih je predstavljena zgodovinska moda od oblek do modnih dodatkov in tudi drugih umetnin, v katerih je zaslediti veliko čipke, ki je bil v preteklosti pomemben del okraševanja tekstila. Na posebnem mestu nad vodnjakom v mestecu Mdina v palači »Palazzo Falson« pa stoji instalacija gospe Annamarie, čipka v premeru približno 2,5 metra in ki je narejena iz vrvi in ki je ena redkih videnih, nekoliko drugačnih in ne tako tradicionalnih čipk na Malti. Obiskali sta tudi Narodno knjižnico v Valetti, kjer hranijo starejše vzorce za klekljanje in na te načine se je spoznala s tehnikami klekljanja in značilnimi vzorci tradicionalne malteške čipke, ki še vedno prevladuje.

Daša je obiskala tudi gospo Consiglio Azzopardi, ki je svoje življenje posvetila ročno klekljani čipki in jo še danes na akademski ravni poučuje na Univerzi na Malti, podružnica Gozo. Letos njene tečaje obiskuje približno trideset študentk, ki pa se učijo predvsem tradicionalnih tehnik, risanja vzorcev in rokovanja s čipko ter zgodovine klekljanja. Za gospo Consiglio ni nikogar več, ki bi poučeval klekljanje, risanje vzorcev ter zgodovino klekljanja, tako da se upravičeno bojijo, kakšna usoda čaka klekljanje čipke na Malti.

Pridobljena nova znanja bodo dvignila nivo podajanja informacij učečim se odraslim, kajti globlje poznavanje skupnega evropskega prostora na področju klekljanja vsekakor dviguje samozavest ter sposobnost prenosa znanj na druge. Daša je krepila tako osebnostne kot digitalne kompetence. Med mobilnostjo je gradila samozavest, ki je potrebna za izvajanje aktivnosti v drugem okolju in v tujem jeziku, kjer je za doseganje ciljev potrebno jasno izražanje misli in učinkovito komuniciranje z drugimi. Nova znanja ji bodo koristila za samozavestnejše podajanje informacij v tujem jeziku. Izkušnja je okrepila tudi njene digitalne kompetence, ki so zahtevane že tekom priprave na mobilnost, še bolj pa na lokaciji sami za potovanja med relacijami z uporabo različnih aplikacij.

Informacije, pridobljene v času spremljanja na delovnem mestu, bodo predstavljene učečim se odraslim obiskovalcem razstave Čipkarske šole Idrija in sodelavkam, saj so vsekakor razširile poznavanje čipke in njene zgodovine v skupnem evropskem prostoru.

 

Mobilnost sledenja z namenom poučevanja ali usposabljanja v Nemčiji

Strokovni delavki Jožica in Ines sta izvajali aktivnost mobilnosti osebja z namenom poučevanja ali usposabljanja v Nemčiji – Wickede (Ruhr) pri Martini Wolter-Kampmann. Martina Wolter-Kampmann je mednarodno uveljavljena strokovnjakinja na področju klekljanja, ki vodi tečaje (pretežno on-line), izvaja razne projekte, predavanja, pripravlja strokovno literaturo ter video gradiva. Glavni cilj aktivnosti mobilnosti je bil, da se naši učiteljici usposobita za uporabo novega materiala pri klekljanju – t.j. kovinskih niti ter obenem podajata znanje idrijske čipke odraslim učečim pri organizaciji gostiteljici.

Učna mobilnost je bila izvedena kombinirano, kar pomeni, da so se udeleženke mobilnosti pred samim odhodom v Nemčijo srečale na daljavo, preko spletne aplikacije Zoom, kjer so dorekle cilje, pričakovanja ter ostale zadeve, povezane s samo mobilnostjo. Ko je prišel čas za odhod, sta učiteljici v Nemčijo odpotovali z različnimi prevoznimi sredstvi, od  kombija, letala, hitrega in navadnega vlaka ter avtomobila. Za obe je bilo potovanje s hitrim vlakom nova in nepozabna izkušnja.

Aktivnosti učne mobilnosti so bile zanimive in poučne. Prisotnega je bilo veliko učenja, tako poučevanja kot usposabljanja, spoznavanja in druženja. Pridobili sta nova strokovna znanja na področju klekljanja z uporabo kovinske niti, ki ga bosta vpeljali v sam izobraževalni proces. Spoznali sta lastnosti kovinskih niti: hladnost, mehkost, trdota, krhkost, neravnost, prožnost, debelino.

Posebno pozornost so v okviru aktivnosti učne mobilnosti namenili tudi Abenbergu, mestu na Bavarskem v Nemčiji. Martina Wolter-Kampmann je svoje znanje in inspiracijo o kovinskih niti črpala prav iz šole klekljanja iz Abenberga pri učiteljici Christine Meier. Iz muzeja v Abenbergu so Martini Wolter-Kampann za namen projekta posodili eksponate za ogled. Tako sta udeleženki mobilnosti doživeli razstavo čipk in pripomočkov za klekljanje s kovinskimi nitmi iz zgodovine in obenem primerjavo z modernejšimi oblikami v obliki nakita, ki ga v današnjih časih  izdeluje Martina Wolter-Kampmann.

Na mobilnosti sta strokovni delavki poleg usposabljanja en dan namenili tudi poučevanju idrijske čipke. Najprej sta izvedli predstavitev Čipkarske šole Idrija in delavnico klekljanja idrijske čipke. V predstavitvi sta udeleženkam s pomočjo fotografij podali veliko informacij o idrijski čipki in čipkarski šoli v Idriji. Udeleženke so predstavitvi z zanimanjem prisluhnile in se vključevale v izmenjavo mnenj in izkušenj z različnimi vprašanji. S tem so dvignile raven konstruktivnega sodelovanja, saj so bili odprti za komunikacijo. Ines in Jožica sta obenem krepili samoiniciativnost, saj sta pridobili nove ideje in predloge za izboljšanje dela. Prav tako sta tudi širili prepoznavnost Čipkarske šole Idrija in idrijske čipke v evropskem prostoru. Nato sta za odrasle učeče udeleženke pri organizaciji gostiteljici izvedli delavnico klekljanja idrijske čipke, ki jim je bila zelo všeč.

V natrpanih dnevih poučevanja in usposabljanja so bile udeleženke organizacije pošiljateljice in organizacije gostiteljice povabljene tudi na sprejem k županu mesta Wickede (Ruhr). Obiskala jih je tudi novinarka lokalnega časopisa, ki je pripravila prispevek o aktivnostih projekta. V okviru aktivnosti mobilnosti sta učiteljici izboljševali komunikacijo in terminologijo v tujem jeziku (angleščina, nemščina), s čimer sta gradili na samozaupanju in bosta v prihodnosti odločneje podajali znanje udeleženkam izobraževanj za odrasle, prav tako pa bosta tudi še bolj suvereni pri podajanju mnenj in predlogov pri skupnem delu. Na podlagi mobilnost sta učiteljici motivirani še za nadaljnja sodelovanja z drugimi čipkarskimi centri v Evropi in se veselita pridobljenega znanja in novih poznanstev, ki sta jih spletli, ko je Čipkarska šola Idrija v okviru Erasmus + projekta odprla svoja čipkasta okna v svet.